torsdag 1 november 2012


Hej!

Det var meningen att jag skulle åka in till Herkules zoo för att köpa fiskar och kolla vattnet i akvariet men det var såklart stängt för nån sjukdom.. Trist men fick istället åka till Torslanda zoo. Där kan dom också kolla vattnet och de finns en hel del fiskar att köpa där med! 

I alla fall så hade jag fått nitrit i akvariet och jag hade behandlat akvariet för de dagen innan men vi tog i alla fall med vatten från akvariet för att dom skulle kolla  det. Gissa vad.. Vattnet var helt rent, inte ett enda spår av nitrit heller. Det var ju tur de men de förklarade inte varför mina fiskar dog så lätt. Men jag fick svar på de med tillslut och dom sa att Guppy är mycket känsligare fisk nu en vad de var förr. Akvariets vatten var bara en aning surt som kan ha vart orsaken till de men de går tydligen lätt att lösa.. 


Ni ser de rosa längst upp, den ska egentligen vara vit och hur mer rosa ner mot mörk rosa den är desto mer netrit är de i akvariet. Jag kan säga att den sa att jag hade ca 170-200 på den mätaren och de är extremt mycket. För er som inte vet vad netrit är så kan jag säga de lilla jag vet om de är att de är mycket giftigt och att fiskarna dör tillslut av de. 
Men som tur var så hade stickan fel


Ja de här är då mitt lilla akvarium.. 


Ser ut att vara extremt lite fiskar men till mitt försvar så är många bakom växterna


Den växten närmast som är som en grankvist eller vad man ska säga är en ny väst. Den ska vara ett skydd för ynglena mot min praktbotia. Fick också se idag när jag satte i de nya fiskarna att min ena Black molly gick och jagade de nyfödda ynglena och åt dom och sen spottade ut de som va kvar av dom.. Jag som trodde att Black molly var fredliga fiskar. 


Där är den Black mollyn som såklart skulle äta mina yngel.. Men namnet så tror jag att ni själva fattar vilken fisk de är

Den minsta fisken i akvariet jag har.. Dåligt minne som jag har så kommer jag inte ihåg vad den sorten heter. Jag fick den i alla fall av Marie-Louise! 
Det enda den där killen gör är att jaga guppy honor. 
Han är mindre en än halv guppy. Jag har bara en av denna fisk sort så han sticker ut bland de andra!

Detta är min ena Pansarmal! De är nog nästan min favorit fisk i mitt akvarium. En riktigt cool fisk som också finns i flera olika färger men denna kanske bara kostar 30:- om jag inte minns fel. Jag har en till som är mycket yngre som är lite ljusgul och täta svarta små prickar och den har korta fenor på både sidor och rygg. Till skillnad från denna så har den verkligen långa fenor som jag också tycker är lite fräckt med den. 
Jag köpte denna på Herkules zoo där de både fanns pansarmalar med långa och korta fenor. 


Platy! 
Jag köpte bara platy idag. 5 stycken blev de, man ska inte köpa för många på samma gång. När de blir tillfälle då jag ska in till Herkules zoo så ska jag köpa guppy för där har dom otroligt mycket av allt! Kanske blir de en pansarmal också? 
Alla bilder som kommer nedanför är platy!

Två stycken i denna färgen köptes och två gula (vet inte vad den färgen heter) och sen en blå/vit! Sen har jag den röda platyn sen tidigare

Där ser ni alla mina platy fiskar jag har (de färg glada). En till gul platy saknas bara. 

Sen är det så att om någon vill ha en denna Praktbotian så kan jag tänka mig att ge bort den. Den är ca 2 år och 6 cm lång. Jag vill inte ha kvar den pga att den äter en del av mina yngel då dom är nyfödda och jag vill just nu ha ett akvarium där fiskarna får yngel och att ynglena växer upp. Den jagar på natten men är ganska klumpig. Om jag får en platy kull så kanske den tar 4 av 8 ungar. Om de är någon som då kanske vill ha denna randiga fisk hos sig så kan den höra av sig via fb medd. Annars så får han stanna hos mig ;) 



Foto: Elina Ryberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar