lördag 30 januari 2016

MAS- arbetar som soffhund?

Nu är jag faktiskt riktigt upprörd och besviken. Jag är aktiv i många forum och grupper, speciellt alla som är inriktad på min älskade ras miniature american shepherd. Miniature american shepherd fick jag höra om var lugnare än en aussie, men efter att ha ägt och upplevt rasen själv, så kan jag lugnt säga att nej det är den inte (har sett en hel del individer). Miniature american shepherd eller mas som den förkortas är neravlad från australian shepherd. Detta är en ny ras som inte ens är godkänd i Sverige och man har avlat på den i några årtionden. 
Jag tvivlar starkt på att en vallegenskap så stark som hos aussie, har avlats bort hos mas. Den är en vallhund och ska också förbli det. Det är ingen sällskaphund, hur gärna ni vill intala er det så är detta en arbetande hund och ska därför respekteras som det. En mas är inte avlad för att gå en eller två halvlånga promenader om dagen, kasta lite pinne på vägen, för att sedan ligga i soffan och jäsa resten utav dagen. Nej, så ska det inte vara. När jag då läser om masar som enbart är sällskapshundar och tydligen inte får använda hjärnan eller nosen, då blir jag riktigt ledsen. Inte bara för hundens skull utan också att det är så en viss del av folket vill representera rasen så också, som en sällskapshund! 
Visst fine vissa kanske fått individer som finner sig i att ligga på soffan utan att bli helt rabiata och börja "klättra på väggarna", men har dem fått uppleva något annat? antagligen inte. Alla hundar bör få aktivering, både aussie, bc, flatte, tax och även en liten chihuahua. Som min lärare brukar säga "det är hundars rättighet att få använda sin nos till arbete". Arbete menar jag inte nosa i backen på promenaden. Jag menar spår, sök, upplet, godissök... Ja, listan kan bli lång. Det behöver inte heller vara så märkvärdigt eller en sån "big deal" att aktivera sin hund. Se det snarare som en rolig sak i vardagen, en rutin. Lika självklart som att du ger din hund mat och vatten så bör den också få arbeta. Det bästa och ultimata hade varit om masen kunde få valla, eftersom det är det den är avlad för, men inte alla har möjlighet till det. Men det finns så mycket mer än enbart vallning man kan göra för att tillgodose en arbetande vallhund. T.ex de aktiveringarna jag nämnde innan, men också sporter så som lydnad, rallylydnad, agility, freestyle, flyball, heelwork to music, listan kan bli lång där med. 
Men jag är ärlig när jag säger detta (det uppskattas nog inte i mångas öron med det är min åsikt), många som köper mas ger den inte det den behöver. Hade jag var en uppfödare som födde upp just mas så hade jag varit supernoga med vilka mina hundar hamnade hos. Att det skulle vara träningsintresserade skulle vara ett måste! Alla måste inte vilja tävla i mitt tycke, nej. Man kan vara hur duktig som helst utan att tävla. Hunden kan leva bra ändå och få ut precis den behöver. Allt beror på oss som hundägare. 
Man kan inte heller utgå som många verkar göra att "men jag har hört att denna personen hade en lugn mas enbart till sällskap". Du kan inte räkna med att du får det. Det är absurt att ens vara ute efter enbart en klapphund och då vända sig till en mas. Tänk om du då får dig en individ som kräver mycket aktivering av sin förare och den då inte får det av dig. Det blir problem och det kan jag lova. Grupp 1 är hur duktiga som helst att lära sig det du vill, men lika duktiga är dem att lära sig det du inte uppskattar. Det kan vara om den är understimulerad så kan den börja bita på möbler och inredning, utfall i hundmöten, drar på vilt, du får ingen kontakt med den/lyssnar dåligt. Mycket mer finns såklart men detta är tecken på negativ stress som är utvecklat av understimulering. Vissa individer väljer att stimulera sig själva om inte föraren erbjuder det. Det är ingen bra hund att ha till enbart sällskap, eftersom det inte är en enbart sällskapshund. Det är mer oansvariga ägare som i såna fall vill ha en fin hund i kopplet och att klappa på i soffan. Om man vill ha en sällskapsras finns grupp 9 redo för er!   
Nej ärligt talat så är jag så besviken på vissa mas-ägare som framstår masen som en sällskapshund. Inte konstigt att rasen då får dåligt rykte och ingen respekt. Vill man inte se masen som en ypperlig allround träningshund som visar framfötterna på tävlingar och bland träning eller i vallning? Jag vill höra personer utanför mas världen och i den säga "Jo, men miniature american shepherd bör du skaffa om du vill ha en bra träningshund". Jag blir så besviken när jag läser på internet "men min mas är en perfekt sällskapshund som älskar att vara i soffan, den kräver ingen aktivering". Jag skäms faktiskt över att ens läsa det om jag ska vara ärlig. Ta er i samman och öppna ögonen för vilken hund ni har i kopplet! 

Sen vill jag bara påpeka att det finns otroligt mycket duktiga och inspirerande mas-ägare också som gör hur fina jobb som helst med sina hundar. Extra cred till er och ni är föredöme för andra som bör gå i era fotspår!

Jag önskar iaf att fler skulle inse att det är i grunden och egentligen fortfarande en brukshund och ska därför behandlas efter det. 
Nu har jag fått vara lite arg i bloggen och nu tackar jag för mig. Åter igen detta är mina åsikter! 



2 kommentarer: