lördag 30 januari 2016

Träning i köket med field

Idag blev jag hemma med Grim. Dagen började med att jag gick upp kl 09.30 och tog det lugnt framför tv:n efter jag gett Fabio mat och släppt ut han. Dagen fortsätter lugnt och jag tar en sen frukost vid 13 tiden och kl 14 kommer både jag och Grim oss ut för att promenera hundarna. Grim fick Ritza och Lilja och jag fick Ida och Juni. Promenaden var problemfri och hundarna lekte och sprang i full fart när dom väl hade blivit släppta i naturreservatet. Mycket prat blev det under promenaden med min bror, sällan jag får den tiden nu när jag bor borta.

Mamma och Nellie var i stallet som vanligt och dom hade med sig Fabio, så att han kunde vila från alla löptikar. Inte för att vara elak mot Fabio, men det var nog skönt för matte att vara Fabio ledig med hehe. Han är rätt krävande här hemma nu när tikarna löper. Då menar jag inte att han är helt rabiat utan att han kräver uppsikt hela tiden, eller koppel.
Men Fabio borta hade jag ingen hund att träna det jag brukar träna på. Men jag valde att köra korta pass med Juni och Lilja istället. Det uppskattades väldigt mycket. Jag var helt kravlös i min träning då jag vet att dom inte kunde det jag ville träna. Det jag gjorde med båda två en och en var stanna kvar. Jag vet att jag saknar det i mammas hundar. Det är ju väldigt smidigt att hunden kan det, speciellt när man vill fotografera. Men ja, jag valde att träna det med dom. Juni var först ut och hon hade en härlig attityd som blev bättre och bättre allt eftersom jag jobbade fram en glad ton hos henne. Fick leka en hel del med henne och då blev mer alert. Inte för att hon inte var det innan, den hunden älskar mat och skulle säkert gå över lik för mat, men det jag ville få fram var en glad svans under passet. Det lyckades jag med utan överdrivet mycket peppning. Juni blev trött fort men la ner hela sitt fokus på vad jag ville att hon skulle göra. Duktig flicka <3
Sen var det Liljas tur och hon var inte lika snabblärd som Juni, men hon var inte så mkt sämre för det. Hon var väldigt följsam av belöningen och det kunde jag utnyttja. Så egentligen var det inte hon som var vidare långsam utan det var mer jag som fick lista ut hur hon lär sig bäst. Lilja var väldigt ivrig, men klarade ändå att hålla alla tassarna och rumpan i backen medan jag backade iväg från henne. Hon klarade också uppgiften galant!
Sen avslutade jag med att hacka upp falukorv och försökte göra ett så avancerat godissök som går att bygga upp i ett kök. Både högt och lågt samt under föremål gömde jag. Ida, Frosty, Juni och Lilja tog sig snabbt ann uppgiften. Det finns inget bättre ljud än när hundnäsor for jobba på ordentligt. Även den äldsta damen Frosty som är 15 år, döv och halvtaskig synd klarade sig finemang med nosen. Hon hittade nog nästan flest? Hon är ju en pensionerad jakthund så lite krut i nosen finns det allt kvar. Ritza ville inte vara med. Hon är bitter när hon får ha sitt tikskydd på och han uppenbarligen inte ägna sig åt något annat än att sura i soffan. ;)


Svårt att ta bilder i ett mörkt kök

 Följsamma Juni
 Full koncentration
 Ost blandat godis är inte dumt enligt Lilja
Lilja var otroligt ivrig och fick ta på kortare distans. Duktig liten fis

 Väntar tålmodigt på frikommandot
 Godissök i köket
Ida uppskattar söket. till höger är Frosty på g under en stol
för att hitta godsakerna. På bilden under är alla hundarna
avundsjuka på Lilja som står i centrum.

Frosty undersöker under leksaken. Det är allt något där


Ida går högt och lågt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar