tisdag 2 februari 2016

Fabio har fått vattensvans

Ja, som rubriken lyder har Fabio fått vattensvans. Trots att retrievers och spaniels är mest drabbade så hade jag aldrig hört om det innan. Om jag ska förklara kort vad vattensvans är för något, så är det när hunden badat i kallt vatten eller varit ute länge i kallt regn och då kan det bli en inflammation i nerverna som sitter i svansroten. Och ja han har både badat kallt och varit ute länge i regnet denna helgen. Så nu blir det för matte att försöka var mer noga med täcke och försöka hindra han ännu mer än vad jag gör innan han drar ner i plurret. Men det var på morgonen som jag märkte att något var inte helt rätt med Fabio. Hans svans hängde rakt ner och han hade den inte alls i lika hög ställning som den annars normalt brukar vara. Inget svansvift var det heller. Jag försökte då peppade han med både sitt eget foder och torkad lunga (som han annars avgudar), men inget av det kunde få hans kära svans att vifta. Jag kände då över svansen, medan jag hade Karin i dörren som också undrade vad det var för fel på Fabios svans. Men ingen reaktion av smärta fick jag. 
Jag hann inte grubbla över det mer och var tvungen att ta Fabio i kopplet för att bege mig ner till lektionen (träning av hund). Jag hade en tanke om att fråga min lärare om hon vill se över Fabio och om hon hade någon aning om vad felet kunde vara. När vi väl var där så kunde kon snabbt konstatera att det var vattensvans. 
För övrigt var hans allmäntillstånd rätt så bra, han är lite nere bara. Men inte så konstigt för vattensvans ska tydligen vara smärtsamt. Hoppas snart han blir bra min glada lilla flattepojk <3 

Annars på lektionen väntade ett roligt pass med nosework! Det är nu två gånger vi prövat på denna roliga sport och oj vad mycket snabbare han var på att hitta doften. Det var bara jag och två till på lektionen så det blev många gånger som Fabio fick leta efter doftburken med eukalyptus. Jag funderar starkt på att köpa in egna doftförpackningar med eukalyptus. Bra aktivering att ha inomhus när det regnar och kanske är dåligt väder var tanken. Fabio fick beröm av läraren att han var snabb med att börja jobba direkt. Han uppfyllde kraven långt över förväntan! Jag trodde att han skulle ta längre tid på sig och "yra bort sig", men inte då :) Det bästa med hundträning är att se utveckling. 

Efter den lektionen som slutade 11.50 så fixade jag lite annat så som tvätt och städ. Men när klockan var ca 14.30 gick jag ut för att ta en promenad med Fabio. Jag hade med mig kameran (trots det dåliga vädret) eftersom jag ville ha apporteringsbilder. Tror ni inte då jag gick ifrån minnet som tydligen satt kvar i datorn. Ni får tyvärr då helt enkelt nöja er med en mobilbild. Men ja, dummies är helt klart något som Fabio tycker är roligt. Tre av apporteringsmomenten var längre och gick i en rak riktning in från en åker in till ett buskage. Kanske 50 meter var det längsta? Men vilken fart han fick! Han hämtade alla och kom tillbaka med alla fint. Ett minus som vi måste öva mer på är att lämna i handen. Han släpper den alltid ca en meter från mig och jag har inte direkt hittat en bra teknik där han ska kunna lämna den i handen. Ni kanske ha något tips? Också blev det fyra kortare apporteringsmoment, där målet var att han skulle sitta fint och stilla vid min sida medan jag kastar och jag önskade att få ögonkontakt innan han fick kommandot "apport". Det behöver vi också öva på för han vill såååå gärna springa och är väldigt taggad. Aja, att se han uppskatta det är ju kul det med. Men men, en hel del att öva på här och var innan jag blir helt nöjd.

 Mobilbild från idag :) Mysigaste Fabio är stolt över vad han hittat
 Kom på att jag hade detta albumet med massa sköna bilder på Fabio och Rebeccas vita herde Qiara! Dom måste jag fixa snart. Jättemysig promenad i december

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar